Battle for Wesnoth to turowa gra strategiczna tworzona przez wielu ludzi z całego świata.

Na przestrzeni lat stworzyłem do niej kilka niezwykle popularnych dodatków z których największy i najbardziej rozpoznawalny to "To Lands Unknown" - kampania fabularna, która na zawsze zrewolucjonizowała wizualnie całą grę. W jaki sposób? O tym w dalszej części artykułu.


To Lands Unknown i Era Magii

Spore możliwości modyfikacji zawartości Bitwy o Wesnoth zainspirowały mnie do stworzenia własnych dodatków do gry. Tak powstała tzw. "Era Magii" - zestaw ponad 200 różnorodnych jednostek (począwszy od malutkich goblinów po gigantyczne mechaniczne smoki), które możemy poprowadzić do boju w trybie wieloosobowym. Całość spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem graczy, którzy docenili ogrom pracy jaką włożyłem w powstanie Ery Magii. Do dziś jest to jeden z najbardziej uznanych dodatków jakie kiedykolwiek powstały.


(kadr z dodatku To Lands Unknown)

Na bazie ogromnego sukcesu Ery Magii postanowiłem iść za ciosem i stworzyć tzw. kampanię fabularną. W przypadku Bitwy o Wesnoth terminem tym określa się zestaw kilku/kilkunastu scenariuszy (misji) połączonych określoną fabułą. Kampanie są esencją trybu dla jednego gracza w trakcie których możliwe jest poznanie perypetii różnych bohaterów, odkrywanie świata i przeżywanie licznych przygód.

Prace nad kampanią rozpoczęły się w 2009 roku i trwały równo 12 miesięcy. Zależało mi na tym, aby ten przyszły dodatek był inny niż wszystkie. Misje w grze rozgrywają się na mapach złożonych z hexów opatrzonych różnego rodzaju grafikami odpowiadającymi typowi terenu jaki dany heks reprezentuje. I tak mamy heksy równinne, leśne, pustynne, zaśnieżone itp. To rozwiązanie jest fundamentalne dla całej filozofii jaka stoi za mechaniką Bitwy o Wesnoth. Postanowiłem zerwać z tym schematem.

Przeprowadziłem dość nietypowy aczkolwiek udany eksperyment z zastosowaniem ręcznie malowanych ogromnych połaci terenu. Pozwoliło mi to na tworzenie poziomów imitujących wysokość czy też wpływających na skalę terenu w grze. To rozwiązanie na zawsze zmieniło oblicze gry i pokazało, że możliwe jest coś, co dla wielu było nie do wyobrażenia.

tlu s00

Zarówno te "multi-heksowe" tereny jak i zastosowanie złożonych animacji i efektów specjalnych na niespotykaną wcześniej skalę sprawiły, że w momencie premiery w 2010 roku kampania To Lands Unkown mojego autorstwa z miejsca stała się ogromnym hitem i jednocześnie najbardziej rozpoznawalnym dodatkiem do Bitwy o Wesnoth jaki kiedykolwiek został stworzony. Została przetłumaczona (w większym lub mniejszym stopniu) na 7 języków: niemiecki, hiszpański, włoski, węgierski, rosyjski, chiński i oczywiście polski.

Jeśli chodzi o fabułę to kampania opowiada o przygodach Mehira - zwykłego strażnika miejskiego, który przez splot różnych wydarzeń robi oszałamiającą karierę w pustynnym państwie tzw. Przywoływaczy. W trakcie swoich przygód zwiedza on wiele egzotycznych miejsc począwszy od spalonych słońcem kanionów, przez latające wyspy aż po ruiny wymarłej krasnoludzkiej cywilizacji, poznaje mnóstwo intrygujących postaci oraz stawia czoło licznym niebezpieczeństwom.

tlu s01wip1

W 2018 roku kampania została gruntownie odświeżona pod kątem fabularnym i wizualnym.

Very awesome campaign! The graphics are impressive and the factions are a lot of fun. I think this is the most original and also one of the best campaigns I have played so far. ~Xargon

I'd like to say that this campaign is really graphically huge. Everyone should play it at least once in a BfW player life ! ~nenau

Thank you so much for making this! It is awesome!
You have left so many interesting leads for more stories. I can't wait for more campaigns set in the same universe. ~TorMac